Muhyiddin Yassin Ternyata Berdarah Bugis dan Jawa

oleh -
Muhyiddin Yassin Ternyata Berdarah Bugis dan Jawa Kutim Post
Muhyiddin Yassin Ternyata Berdarah Bugis dan Jawa
PEMKAB KUTIM

POST, KUALA LUMPURMuhyiddin Yassin Ternyata Berdarah Bugis dan Jawa.

Sebelum dilantik sebagai PM ke-8 Malaysia, Muhyiddin menjabat sebagai Menteri Dalam Negeri Malaysia sejak 21 Mei 2018.

Muhyiddin Yassin Ternyata

Malaysia Muhyiddin Yassin mengucapkan sumpah jabatan di depan Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah saat upacara pelantikan PM baru Malaysia di Istana Kerajaan Malaysia  di Kuala Lumpur, Minggu (1/3/2020) pukul 10.33 waktu setempat.

Muhyiddin Yassin ternyata dikenal sebagai politikus veteran Malaysia dengan karier selama tiga dekade. Dia telah menjabat sebagai menteri di kabinet sejumlah PM Malaysia seperti Mahathir, Najib Razak dan Abdullah Badawi.

Dia menjabat wakil perdana menteri pada era Najib sampai sang PM diberhentikan pada 2015 karena terjerat skandal 1Malaysia Development Berhad. Najib diduga terilbat dalam skandal 1MDB (Malaysia Development Berhad) yang didirikan untuk mengembangkan ekonomi Malaysia.

Muhyiddin Yassin juga membentuk Partai Bersatu dengan Mahathir pada 2016. Berdasarkan beberapa sumber, disebutkan Muhdyiddin lahir pada 15 Mei 1947 atau tahun ini akan berusia 73 tahun. Sementara Mahathir tahun ini berusia 95 tahun.

Sebelum dilantik sebagai PM ke-8 Malaysia, Muhyiddin menjabat Menteri Dalam Negeri Malaysia sejak 21 Mei 2018. Ia diketahui memiliki darah bugis dari sang ayah dan Jawa dari ibunya. Ia didukung menjadi PM Malaysia oleh Koalisi Barisan Nasional yang terdiri dari UMNO, Partai Persatuan Tionghoa Malaysia (MCA) dan Kongres India Malaysia (MIC), serta Partai Islam se-Malaysia (PAS).